Očista pro dobrou kondici (stihnete to do léta?)

Očista pro dobrou kondici (stihnete to do léta?)

03. 05. 2018  |  

Tak chcete stihnout léto, nebo ne? Pokud ano, pojďte vyzkoušet některé mé tipy, které pomohou zlepšit kondici a vitalitu. 

S jarem přichází velká expanze energie a současně potřeba… vstát, odlehčit a restartovat. Vývojově se jedná o dětství a postupný růst, a tak se vše odehrává i v samotné přírodě. Oproti zimě se jídelníček stává odlehčeným od hutných a těžkých jídel, která udržovala teplotu těla. Kyselá chuť vládne jaru stejně jako hořkost v chuti. Tyto základní chutě pomohou organismu v očistě! Pro odlehčení organismu popíjejte bylinné čaje z heřmánku, kopřivy, řepíku. Míchejte v poměru mixu třetin. Tělo se takto časem uvnitř pročistí. 

Tipy na pročištění

Čaj z kořene ostropestřce mariánského je výbornou očistou jater. Pro očistu jater je dále možné dvakrát denně, ráno na lačno a večer před spaním, polknout velkou lžíci olivového oleje. Ráno můžete do oleje kápnout limetku a večer přidat trochu kurkumy. 

Můj tip: Pro očistu střev můžete využít kombinaci bylinek – Triphalu (doporučuji od Ecce Vita - jako v Indii od mého doktora, mám vyzkoušeno). Jedná se o 3 druhy sušených ovocných plodů: haritaki, amalaki a bibhitaki, které se prodávají v tabletách nebo prášku. Ideální délka užívání je zhruba 3 měsíce a jedná se o jednoduchou, nenáročnou detoxikaci ájurvédy. Triphala podporuje trávení, činnost oběhové soustavy, zlepšuje vylučování a dýchací soustavu.

Praktikujte jógové pozice, které pomáhají v očistě. Jsou to pozice stimulující (protahující) meridiány žlučníku a jater, které jsou v jarním období nejvíce ohroženy a současně jsou základní součástí očisty.

Vhodné pozice pro stimulaci meridiánu jater:

  • pozice motýla
  • pozice širokého sedu roznožného
  • pozice žáby
  • pozice spící labutě (holubí král ležící dole)
  • pozice sfingy
  • pozice psa hlavou nahoru
  • pozice ležícího hrdiny

Vhodné pozice pro stimulaci meridiánu žlučníku:

  • pozice spící labutě
  • pozice krávy
  • pozice sedícího holuba (zkřížené dk na sobě)
  • pozice lehu na boku přes bolster

Očista v období před létem

K pohybové aktivitě můžete přidat lehkou třídenní očistu, abyste ulehčili jak vnitřnímu, tak vnějšímu tělu (vnitřní prostředí, pohybový aparát). Zamyslete se nad svým způsobem stravování, a pokud něco chcete změnit, začněte plánem na 3 dny. V těchto 3 dnech eliminujte příjem bílé mouky (především pšenice), cukru v jakékoliv podobě, masa, uzenin, mléčných výrobků a všech potravin, které jsou připravovány z mnoha složek. Nepijte alkohol, černý čaj a kávu a nahraďte je kvalitním zeleným čajem. Během celé očisty popíjejte čistou vodu. Ptáte se, co vám zbyde k jídlu? Mnoho toho není, ale nyní potřebujete „vyprázdnit trubky“ a pročistit játra. Jarní očistou se zbavíte jarní únavy a dosáhnete rovnováhy. Mysl, tělo i duše budou spolupracovat a vy se můžete věnovat realizaci nových plánů a rozhodnutí, která učiníte. Játra souvisí s novými začátky, plány a ambicemi. I ve všech těchto skutečnostech je třeba nalézt rovnováhu.

Spánek je výborným pomocníkem pro odlehčení organismu, který během něj regeneruje. Jděte spát mezi 22.–23. hodinou. Každý den cvičte jógu v ranních časech, kdy organismus není zatížený celým dnem, a večer dechem a meditací pročištěte svou mysl, abyste mohli kvalitně spát. 

Můj tip: odlehčení střev

Střeva jsou, dle mého názorů a zkušeností, základem zdraví. Proto je třeba pracovat na jejich odlehčení a pročištění. 

Na snídani si připravte šťávu z červené řepy, jablka, celeru a mrkve. Popíjejte vždy ráno, po vlažné vodě s citronem. Šťávy až do odpoledne popíjejte zhruba v intervalu tří hodin. Pokud chcete silnější očistu, zvolte půst. Nepijte studenou vodu! Ta by vás ochladila a tak vždy mějte k pití po ruce vlažnou vodu. 

K večeři zvolte silné zeleninové vývary s rozmixovanou kořenovou zeleninou s kurkumou, pastou miso ze sójových bobů a minimem soli. Sůl nepřidávejte, protože miso sůl obsahuje. Jako večeři můžete zvolit i zeleninové saláty z řepy, ředkvičky, celeru, řeřichy, mrkve opět s kurkumou, trochou česneku a zálivkou pouze z olivového oleje. 

Po zhruba 3 dnech jste schopni vnímat odlehčení střev. Jakmile se střeva vyprázdní, je dobré k nim být přivětivý a postupně je zaplňovat rýžovou kaší (basmati). Jezte pomalu a v klidu. Tím vrátíte střeva opět k jejich činnosti.

 

Body Energy Training

Tipy na ranní start 

  • posaďte se a věnujte pozornost dýchání (nechte vše přicházet a odcházet)
  • 9 kol pozdravu slunci
  • tvořte sestavu tančícího bojovníka (www.jogavirtual.cz)
  • postavte se na hlavu nebo zaujměte svíčku 
  • relaxujte a nechte vše „dopéci“ v pozici mrtvoly (leh na zádech)
  • věnujte se plnému jógovému dechu a krátké meditaci Můj tip: máte-li čas, jděte si zaběhat…tak dvakrát týdně a budete cítit výborně společně s jógovými tipy, které uvádím. Nemůžete-li běhat, nevadí. Svižná chůze je super trénink - jeden z nejúčinnějších kardio tréninku!!! Chodím každý den se svým loveckým psem a oba jsem moc rádi. Vždy si kontroluji mou chůzi na iWatch, kde mám veškeré sledování, které potřebuji.

Tip pro dobré spaní

Posaďte se a relaxujte dechem (vše nechte plynout a nic nehodnoťte, můžete využít opakování mantry So-ham, s nádechem vnímejte vnitřní rezonanci sóóo a s výdechem haaam).

Je to jednoduché, že! Jen to chce řád a vytrvalost. Tak jdete do toho? Pište mi do zprávy a začneme, ne? Jaký tip na očistu máte vy? Stihnete ještě kondici pro léto? Pojďte sledovat můj profil na Instagramu @vaclavkrejcik, kde dávám každý den nové fotky a vzájemně se můžeme inspirovat.  Dávejte fotky a označujte hastagem #zijtejogu. Jdete do toho? 

VK

 

PS: Více tipů, návodů a inspirace najdete v mé knížce Žijte jógu, která nabízí spojení mezi jógou, stravou a psychikou. 

Komentáře

Kveta | 04. 05. 18 - 23:21
Jdu do toho

Přidat nový komentář

Jméno


Reebok
Weleda
Bio Bachovky